From Creative Agency to Brand Development Lab.
Khanna / Reidinga / Faralley / LeBon becomes Alchemy.
In recent years, the Amsterdam creative agency KRFL has increasingly specialised in developing brands for the international market in particular, including several brands for the Volkswagen Group (Car sharing services, New mobility, Autonomous driving, Data and Software). The specialisation in brand development led to a natural transformation that required a repositioning and a new name for the agency.
The new name Alchemy and the positioning as a Lab refer to the way the company works. Every project starts with the decomposition of a brand to its core. All elements such as foundation, strategy, identity, product and communication are examined and where necessary changed or sharpened. The restructuring leads to a renewed valuable foundation on which brand, products, services and communication can grow successfully.
"It is a development that started two years ago and has now materialised with Alchemy," says managing director Michel de Goede. "We have developed into a strong creative and strategic partner, which means that we are involved at an early stage in the creation of not only new brands, but also in the interpretation of the services or products that brand offers. Our new positioning and name are now in line with this."
In recent years, the team behind Alchemy have been closely involved in the Volkswagen Group’s current transformation. The creative and strategic collaboration with startups within the VW group has led to several new brands and propositions. "It is incredibly inspiring to be part of the revolution that is currently underway in the field of mobility," says ECD Hesling Reidinga. "The switch from fossil to electric is only a small part of it. Insights and possibilities created by data and technology are the key to a completely new answer to the mobility need."
In addition to the international market, Alchemy wants to show itself more within the Dutch market. Work is currently underway for the City of Amsterdam and Alchemy is repositioning and rebranding Student Experience, a rapidly growing housing concept for students with associated facilities and services.
"By clarifying and recording the positioning, identity and communication of Student Experience, we are able to help the company to scale up internationally in a short time. The great thing is that it also actually contributes to a pleasant and inspiring living environment for the students," says design director Maarten Versteege. "Identity goes much further than what a brand looks like, it is the manifestation of what the brand stands for and therefore has endless appearances."
Hesling Reidinga: "Creativity is necessary to change things in a positive way and we strive for ideas that create value. Not only what you think and say, but what you do and how you act is more important than ever. That means that we think beyond ordinary "advertising" and that we are always looking for smart solutions that convey the essence and values of a brand in a relevant way to their audience, internally or externally."
Van Creative Agency naar Brand Development Lab.
Khanna / Reidinga / Faralley / LeBon wordt Alchemy.
De afgelopen jaren heeft het Amsterdamse bureau KRFL zich steeds verder gespecialiseerd in het ontwikkelen van merken voor met name de internationale markt, waaronder meerdere merken voor de Volkswagen Group (Autodeeldiensten, nieuwe mobiliteit, Data en software). De specialisatie in merkontwikkeling en de natuurlijke transformatie vroegen om een herpositionering en nieuwe naam voor het bureau.
De nieuwe naam Alchemy en de positionering als Lab verwijzen naar de manier waarop het bedrijf werkt. Ieder project begint met de ontleding van het merk tot de kern. Alle elementen zoals fundament, strategie, indentiteit, product en communicatie worden bekeken en waar nodig veranderd of aangescherpt. De herstructurering leidt tot een vernieuwd waardevol fundament waarop merk, producten, services en communicatie succesvol kunnen groeien.
"Het is een ontwikkeling die al twee jaar geleden is ingezet en nu met Alchemy een definitieve vorm heeft gekregen.", zegt managing director Michel de Goede. "We hebben ons ontwikkeld tot een sterk creatief/strategisch partner waardoor we al in een heel vroeg stadium betrokken worden bij het ontstaan van niet alleen nieuwe merken, maar ook bij de invulling van de diensten of producten die dat merk aanbiedt. Onze nieuwe positionering en naam sluiten hier nu bij aan."
De afgelopen jaren is het team achter Alchemy nauw betrokken geweest bij de transformatie waarin de Volkswagen Groep zich momenteel bevindt. De samenwerking op creatief en strategisch gebied met startups binnen de VW groep heeft geleid tot verschillende nieuwe merken en proposities. "Het is ongelofelijk inspirerend om onderdeel te zijn van de revolutie die op dit moment aan de gang is op het gebied van mobilitei.", zegt ECD Hesling Reidinga. "De switch van fossiel naar elektrisch is daar maar een klein onderdeel van. Inzichten en mogelijkheden die ontstaan door data en technologie zijn de sleutel naar een compleet nieuw antwoord op de mobiliteitsbehoefte."
Naast de buitenlandse markt wil Alchemy zich meer laten zien op de Nederlandse markt. Op dit moment wordt er gewerkt voor de Gemeente Amsterdam en is Alchemy bezig met de herpositionering en rebrand voor Student Experience, een snel groeiend huisvestingsconcept voor studenten met daarbij behorende faciliteiten en services.
"Door de positionering, identiteit en communicatie van Student Experience helder en consistent te maken en vast te leggen zijn we in staat om het bedrijf te helpen in korte tijd sterk internationaal op te schalen. Het mooie is dat het daarnaast ook daadwerkelijk bijdraagt aan een prettige en inspirerende leefomgeving voor de studenten.", zegt design director Maarten Versteege. "Identiteit gaat veel verder dan hoe een merk eruit ziet, het is de manifestatie van waar het merk voor staat en heeft daardoor oneindig veel verschijningsvormen."
Hesling Reidinga: "Creativiteit is nodig om dingen op een positieve manier te veranderen en wij streven naar ideeën die waarde creëren. Niet alleen wat je denkt en zegt, maar wat je doet en hoe je handelt is nu belangrijker dan ooit. Dat betekent dat we verder denken dan gewoon ’reclame’ en dat we altijd op zoek zijn naar slimme oplossingen die de essentie en de waarden van een merk op een relevante manier overbrengen naar hun publiek, intern of extern."